lähteülesande koostamine disainiks

Kogu vajalik info disaini lähteülesande koostamiseks on projektimeeskonnal eelmiste töölõikude käigus omandatud. Ehkki dokumendi koostamisel võiks osaleda kogu meeskond, jõuab parema tulemuseni juhul, kui disaini lähteülesandel on üks kindel vastutaja ehk "peatoimetaja", kes aitab dokumendi kondikava kokku panna ja hiljem ühtlaseks vormistada. 

Tegevuse eesmärk on koondada teenuse ja digikeskkonna muutmiseks või loomiseks vajalik lähteinfo koos dokumentatsiooniga, et disainitav teenus, toode või platvorm täidaks püstitatud eesmärke, sealhulgas vastaks kasutajate vajadusele, ärilistele eripäradele ning riigiülestele nõuetele. 

Eeltööd, mis peaks olema tehtud on mõistmise ja fookuse valimise peatüki tööd.

Disaini lähteülesandeni jõudmise hetkeks olete teenusetiimiga juba ära teinud väga suure osa tööst – olemasolev AS-IS olukord on kaardistatud, kogu meeskonnal on ühtne arusaam tänase lahenduse toimimismehhanismidest ja puudustest, kasutajad on oma ootuste ja vajadustega saanud tiimile „vanadeks tuttavateks“. Nüüd on aeg see kõik ühtseks selgeks dokumendiks vormistada!  Loodava lahenduse edukus on otseses sõltuvuses sisendi kvaliteedist. Samuti on disaini lähteülesannet hea kasutada hangete alusmaterjalina.

Selle tegevuse käigus saab paika ning tulemina valmib: 

  • Disaini lähteülesande dokument 

Lähteülesande dokumendi vormistamine 

Kogu vajalik teadmine on projektimeeskonnal praeguseks hetkeks juba olemas, lähteülesande dokumenti peaksid sellest jõudma kõik olulisem.  Kindlustamaks, et lähteülesanne abistamise asemel ei eksitaks: 

  • Väldi lahenduste pakkumist: selle asemel kirjelda probleemi, vajadusi, lähtekohti 

  • Väldi eeldusi: anna kogu info avatult edasi 

  • Hoia dokument elavana: kui kõik osapooled on kursis ja nõus, võiks dokumenti hiljem täiendada vahepeal paranenud infoga 

Pane tähele! Lähteülesande dokumendi koostamisse võid kaasata kogu tiimi, ent dokumendil peaks olema üks konkreetne n-ö peatoimetaja, kes tööülesanded laiali jagab ja lõpptulemi terviklikkuse eest vastutab. 

Iga teenus ja projekt on erinevad ning info dokumenteerimisele tuleks lähendada paindlikult. Abiks ja toetuseks on allolev dokumendi struktuur, ent ära pelga seda oma vajadustele vastavalt ümber teha!  

1. Esileht

2. Sisukord 

3. Sissejuhatus 

4. Kokkuvõte 
Pane võimalikult konkreetselt kirja, milliseid probleeme lahendama minnakse ja miks. Lisaks võiks kokkuvõte vastata küsimustele: Kui suur on sihtrühm? Lühidalt numbriline info teenuse/probleemi kohta? Millised on suurimad väljakutsed? Milline on üldine ajakava? Millised on eesmärgid (näiteks kokkuhoid; kasutaja ajakulu vähendamine; teenuse tarbimise kasv jne)? Kes on töö tellija? Millistel tehnoloogiatel loodav lahendus baseeruma hakkab? 

5. Organisatsiooni lühikokkuvõte 
Head sisendit saad näiteks Seotud osapoolte (1.5) kokkuvõttest!

  • Sektor, eesmärgid ja erialad 

  • Saavutused, seni tehtu 

  • Võtmeisikud 

6. Olukorra kirjeldus 

  • Probleem 
    Detailne kirjeldus, milliseid probleeme lahendama minnakse. Miks need olulised on? Mis võib juhtuda, kui probleem jääb lahenduseta? Milline on probleemi tänane ühiskondlik mõju? Millised on tänase lahenduse suurimad kitsaskohad? Vajaliku sisendi leiad näiteks AS-IS olukorra kaardistusest (1.2 – 1.4).  

  • Sihtrühm  
    Kes on tänased teenused kasutajad? Kas selles oodatakse probleemi lahendusega seoses muudatusi? Lisa siia AS-IS kaardistamisest Sihtrühma täpsustamise (1.6) töölõigust saadud info.  
  • Võimalused 

  • Ressursid 

  • Nüansid  

    • Juriidilised 
      Kas ja milliste seaduste ning määrustega on teenus seotud? Milliste juriidiliste piirangute või tähtaegadega? Sisendi leiad Juriidiliste kohustuste täpsustamise (1.9) töölõigu materjalidest!  

    • Keskkondlikud 
      Millise tehnoloogia/platvormiga on loodav teenus seotud? Milliste tehniliste vajadustega peab arvestama? Milliste keskkondlikega? Vajalikku sisendit leiad näiteks Seotud Osapoolte kaardistamise (1.5) töölõigust!  

    • Esteetilised 
      Millised on nõuded disainile, ligipääsetavusele, kasutajamugavusele? 

  • Statistika  
    Sisendi leiad Olemasoleva Infopaki Täiendamise (1.1) töölõigu tulemite hulgast!

7. Eesmärk 

Mis täpselt peaks muutuma? Kuidas see haakub organisatsiooni eesmärkidega? 

  • Funktsionaalsed soovid 
    Kirjelda lahti, kuidas süsteem peaks toimima.

  • Kasutajate vajadused 
    Sisendina kasuta kasutajaintervjuude kokkuvõtteid (1.7) ja persoonasid (1.8). 

  • Ajakava 
    Ootused tähtajale, vajadusel koos selgitusega, kui üks või teine kuupäev on seotud kindlate piirangutega.  

  • Edukriteeriumid 
    Milliste muutuste järgi tunneme ära, et lahendus on edukas? Pane kirja kõik, mis on numbriliselt mõõdetav! Võimaluse korral lisa ka kvalitatiivsed mõõdikud, mida näiteks kasutajauuringutega hiljem valideerida saaks.  

8. Senised sammud 

  • Kulu/tulu 

  • Riskid/võimalused 

  • Varasem disainitöö 

9. Lisad 
Vajalikud materjalid leiad Olemasoleva Infopaki Täiendamise (1.1) töölõigust!

  • Uuringute kokkuvõtted 

  • Küsitluste tulemused 

  • Visuaalne inspiratsioon 

  • Auditikokkuvõtted 

  • Varasema töö dokumendid 

 

Oled selle tegevusega lõpetanud? Liigume edasi: 

Tagasisidestamine meeskonnas

 

Seotud tööriistad

Kaalutletud otsustusmaatriks
tool

Kaalutletud otsustusmaatriks

Kasutaja vajaduse väide
tool

Kasutaja vajaduse väide

Kirjandusallikate läbitöötamine
tool

Kirjandusallikate läbitöötamine

Seotud juhised

Digiühiskonna arengukava 2030

Digiühiskonna arengukava 2030

MKM

22.09.2022
Koostoimeraamistik

Koostoimeraamistik

MKM

18.09.2023