kasutajatestid

Tegevuse eesmärk on valideerida, kas sinu arusaam kasutaja kogemusest vastab kasutaja tegelikule kogemusele ja arusaamale.

Testimisel jälgi, et põhirõhk oleks kõige enamlevinud stsenaariumitel, ent võimaluse korral kaasa ka paar erijuhtu. Mõtle stsenaariumid läbi ja pane need kasutaja jaoks ülesannetena kirja!

Kasutajatestide ettevalmistus

Parim viis digilahenduste testimiseks on luua klikitav prototüüp. Selle puudumisel võib ise süsteemi mängida: kasutaja näitab, kuhu ta klikiks, ning testija annab talle kasutaja klikile järgneva vaate ise ette (Wizard of OZ testing).

Soovitused testimiseks:

  • Väldi testi kirjelduses sõnu mis prototüübis nähtaval on
  • Ära anna testitavale vihjeid ega suunavaid küsimusi

Ligipääsetavusega arvestamine 

Ühtki teenust ei saa odavalt muuta ligipääsetavaks tagantjärele. See peab olema eesmärk juba teenuselahenduse välja mõtlemisel ja disainimisel, arendusest rääkimata. 

Kõige tähtsam: ligipääsetavus ei ole mustvalge ja erivajadused võivad olla püsivad, ajutised või olukorrast sõltuvad. 

Valideerimise mõttes saab küll simuleerida erinevaid piiranguid, aga miski ei asenda testimist päris kasutajatega. 

Vii end kurssi ligipääsetavuse põhiprintsiipidega ning ole valmis neid arenduspartenerilt nõudma.

Sinu järgmine samm:

Mõtle välja hüpoteesid ning neile vastavad kasutajatestid.

 

Kasutajatestide läbiviimine

Tegevuse eesmärk on saada ausat tagasisidet paranduste sisse viimiseks enne, kui teenus arendusfaasi liigub.

Pea meeles! Sul tuleb jälgida kasutaja jaoks loomulikku käitumist, mitte seda juhtida! Kasutajatest on edukas juhul, kui sellest sinu jaoks mistahes uus teadmine sünnib, mitte aga siis, kui kasutaja sinu abil testi „ära teeb“.

Testimiseks vali viis, mis sobitub kõige paremini sinu reaalsete võimaluste ja teenuse reaalse tarbimise tingimustega: kutsu inimesed kohale või korralda videokõned; või juhul, kui teenust hakatakse tarbima avalikus ruumis, vii ka test läbi avalikus kohas inimeste ja müra keskel.

Testija peab end mugavalt tundma. On hea, kui sul on täpne kava ees, ent anna testijale võimalus teha tema jaoks loomulikuna tunduvaid tegevusi. Ka see on hea sisend su jaoks! Pane kirja, kui kasutaja teeb tegevusi, mis skoobist välja jäävad. Samuti pane kirja, kui teenuse testija ei saa ülesande püstitusest aru, aga vihjamise ja abistamise asemel liigu edasi järgmise ülesande juurde. Vihje andmise või aitamisega sa vähendad saadava info kvaliteeti.

Näiteks avalikus ruumis (loe: tänaval) kasutajatestimise läbiviimise kava:

1.     Tervitus: tervitad inimesi ja tutvustad loodavat teenust

2.     Kaasamine: küsid kõigi huviliste käest, kas nad soovivad 10-15min kasutajatestimisel osaleda (üle selle juba enamus inimesi ei viitsi)

3.     Filterküsimused: selgita välja, kas loodav teenus on üldse midagi, mida need inimesed oma tavaelus kasutaksid

4.     Test: tutvusta testkasutajat testi läbiviijale, kes märkmeid ja reaalse testi läbi viib

5.     Tänu: kasutaja aeg on väärtuslik, nii et tänuks kas midagi söödavat või mõni meene või midagi ökoloogiliselt vastutustundlikku

6.     Analüüs: testi läbiviija täidab lõpuni kasutajatesti vormi, kus kinnitab või lükkab selle testi põhjal ümber iga hüpoteesi, koos võimalike kommentaaridega.

 

Õnnestunud kasutajatesti tulemusena peaksid sa saama uut infot, mis omakorda lubaks prototüüpi/lahendust/ülesandepüstitust veel täpsemaks teha. Või vähemalt saama luua uusi hüpoteese või küsimusi järgmiste kasutajatestide jaoks!

Kui sa ei saa iga kasutajatestiga uut infot, siis on võimalik et:

  • Sa oled juba saanud vastused olemasolevatele küsimustele, ent pole loonud uusi küsimusi, millega süvitsi minna
  • Leitud testijate valim ei ole piisavalt mitmekesine
  • Valideeritavad hüpoteesid ei olnud korrektsed
  • Testimisviis ei ole sobiv (või testitavaid juhiti testimise käigus, kasvõi alateadlikult)
  • Teostatud jälgimine ei olnud piisav, näiteks jäi oluline tagasiside kirja panemata
  • Testide analüüsiks ei leidu piisavalt aega, tulemused on pealiskaudsed

Sinu järgmine samm:

Vii läbi kasutajatestid ja täienda prototüüpi või testimist saadud info põhjal. Korda, kuniks enam ei kahtle lahenduses.  Hea idee on kaasata testimiseks partnereid.

 

Oled selle tegevusega lõpetanud? Liigume edasi: 

Dokumenteerimine

Seotud tööriistad

A/B testimine
tool

A/B testimine

Prototüüpimine
tool

Prototüüpimine

Kasutatavuse testimine
tool

Kasutatavuse testimine

Seotud juhised

Veebi sisu juurdepääsetavussuunised (WCAG nõuded)

Veebi sisu juurdepääsetavussuunised (WCAG nõuded)

The World Wide Web Consortium (W3C)

22.09.2022